September is een drukke maand. Naast onze eigen bijeenkomst Circulaire-IT zijn er in de week dat ik dit voorwoord schrijf nog tien andere events. De week ervoor stond de teller op twaalf. De zomer is voorbij en iedereen is druk in de weer om de banden aan te halen met leveranciers en klanten.
Het goede nieuws is daarmee dat er veel gebeurt. Maar levert het ook wat op, zijn de investeringen terug te verdienen? Die vragen hingen begin september ook boven de 100e editie van IFA in Berlijn. Als redactie van ITchannelPRO hebben we daar al eerder over geschreven, want die beurs verloor steeds meer van de uitstraling.
Net als vele anderen zijn we verrast dat de koerswending van deze belangrijke beurs lijkt aan te slaan. Meer bezoekers, andere bezoekers, goede recensies.
Wat is daar gebeurd en wat kunnen we ervan leren? De meest herkenbare verandering bij IFA is de andere boodschap. Het staat nu voor Innovation for All. Een simpele en tegelijk ijzersterke slogan. Een ook die door standhouders is overgenomen. De I van innovatie dekt de lading voor smart, AI, IoT, en dat is een makkelijke boodschap.
Misschien moeten wij in het Nederlandse beurslandschap ook beter gaan kijken naar innovatie. Partnerevents, vakbeurzen en congressen maken graag jaren achtereen gebruik van dezelfde slogans en termen, want dat zou de doelgroep herkennen en er is flink in geïnvesteerd. Maar is de valkuil niet dat we onderschatten hoezeer de markt en doelgroepen veranderen?
De redactie van ITchannelPRO is vaak zowel bezoeker als mediapartner van beurzen. Daardoor merken we wat er meer of minder aanslaat, en daar zullen we ook over schrijven. Een echte succesvolle koerswending hebben we echter nog niet gesignaleerd. Maar wie weet, worden we de komende tijd verrast met een ijzersterke nieuwe formule en slogan. Er staan immers nog veel events op de agenda.
(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine #04 2024)